در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران جشنواره فجر42

رضا حسینی: در«مرغ سحر» به شخصیت آزادی‌خواه ملک‌الشعرای بهار پرداخته‌ایم

رضا حسینی، کارگردان نمایش «مرغ سحر» از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران و هویت ملی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید در این اثر بیش از هر چیز بر وجه ملی-میهنی و آزادی‌خواهانه شخصیت ملک‌الشعرای بهار تاکید شده است.

به گزارش ایران تئاتر، «مرغ سحر» به نویسندگی آرش خیرآبادی و کارگردانی رضا حسینی از مشهد، یکی از ۱۲ اثری است که از طریق ورود به بخش مرور به مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ نمایش راه یافته است. این نمایش که روز چهار‌شنبه چهارم بهمن‌ماه در دو نوبت ۱۸ و 20:30 در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است، علاوه بر بخش مسابقه تئاتر ایران در بخش هویت ملی هم حاضر است. 

رضا حسینی، کارگردان «مرغ سحر» با اشاره به اینکه این نمایش زندگی و مبارزات شاعر توانمند خراسانی، ملک‌الشعرای بهار را روایت می‌کند، هدف از اجرای آن را ادای دینی به ساحت ملک‌الشعرای بهار و آشنایی مردم به‌ویژه نسل جوان با یکی از مفاخر بزرگ ادبی خراسان و ایران می‌داند.

او که پیش‌تر «مرغ سحر» را طی ۳۰ شب اجرا در سالن نوری حوزه هنری مشهد روی صحنه برده، در پاسخ به اینکه در این اثر نمایشی بیشتر بر کدام یک از مقاطع یا نقاط عطف زندگی ملک‌الشعرای بهار تاکید کرده است، گفت: «آنچه عموما از ملک‌الشعرای بهار می‌دانیم وجه شاعرانگی اوست که شامل دیوان اشعار و مجموعه‌های شعر چاپ شده از او می‌شود، اما آنچه برای ما در این نمایش در مورد این هنرمند و ادیب بزرگ اهمیت داشت، این بود که او پرورده انقلاب مشروطیت است. درواقع تصویری که ما از بهار در نمایش‌مان نشان می‌دهیم شاعری وطن‌پرست و مشروطه‌خواه است و وجه ملی-میهنی و آزادی‌خواهانه او بیش از هر چیز دیگری در نمایش ما متجلی است.»

حسینی با بیان نقل‌قولی از عبدالحسین زرین‌کوب درباره ملک‌الشعرا بهار، ادامه داد: «شاهد مثال آنچه ما از ملک‌الشعرای بهار در نمایش‌مان به تصویر کشیده‌ایم، نقل‌قولی از عبدالحسین زرین‌کوب است که از شعر بهار به‌عنوان شعری کم‌نظیر در ستایش آزادی نام‌برده و او را شاعری چیره‌دست در این حوزه معرفی کرده بود. این نکته‌ای است که به نظر من کمتر در مورد بهار بر آن انگشت گذاشته شده است و برای همین ما بر آن متمرکز شده‌ایم. پس ضمن حفظ وجه شاعرانگی بهار، وجه آزادی‌خواهی، وطن‌پرستی و میهن‌دوستی او نکته‌ای است که نشان‌دادنش در اثرمان برایم اهمیت داشت.»

کارگردان نمایش «مرغ سحر» که برای اجرای این اثر نمایشی گروهی ۳۷ نفره متشکل از بازیگران و گروه کر را روی صحنه نمایش خود فرستاده است، در مورد شیوه اجرایی اثرش هم توضیح داد: «من به عنوان کارگردان، نه آنکه به مشخص کردن شیوه اجرایی پایبند نباشم اما بیش از آن از هر شیوه‌ای که به کار اجرای اثرم بیاید بهره می‌گیرم و برداشت را بر عهده مخاطب می‌گذارم. درنتیجه چندان در جست‌وجوی نام‌گذاری برنمی‌آیم و آن‌چه برایم اهمیت بیشتری دارد، شیوه‌ای است که برای ارتباط‌گیری با اثر به یاری مخاطب بیاید.»

مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور ۳۴ اثر که نمایش «مرغ سحر» نیز یکی از آثار حاضر در آن است، شامل نمایش‌هایی راه‌یافته از طریق بخش مرور، تازه‌ها و برگزیده مناطق است. 

چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از ۲۷ دی تا ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره فجر

رضا عرفانی: تلاش کردیم خوانشی مدرن از تعزیه و نمایش ایرانی ارائه دهیم

رضا عرفانی معتقد است جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان بستر‌ساز بوده و می‌تواند باعث شود تا افراد مستعد در این هنر دیده و معرفی شوند.

|

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

نظرات کاربران